måndag 4 januari 2010

Räddningsaktion Södra Länken

I morse på väg till jobbet och på väg ut ur Södra länken såg jag i ögonvrån en and! En bit in i tunneln! Efter ca 100 meter stannade jag bilen och satte på varningsblinkers och gick tillbaka mot tunnelmynningen på en vall alldeles intill vägen. Hjärtat klappade i 180 och adrenalinet pumpade för även om jag var inställd på att rädda anden så visste jag att jag kunde bli påkörd. När vallen tog slut kunde jag konstatera att anden var vid liv och jag tog ett par tvekande steg på väggrenen innan jag beslutsamt gick mot tunnelns öppning. Jag såg bilister stirra på mig som om jag vore galen och när jag var bara ngn meter från anden så reste den sig upp och gick ut i vägbanan. Jösses tänkte jag nu kommer den att bli påkörd och dödad på grund av mig. En bil kom i full fart och jag vevade med armen och bilisten bytte körbana. Anden gick tillbaka mot vägkanten och sedan gick den rakt ut igen! Precis då när jag tänkte att nu är det kört för två fordon kom i varsin körbana så hände något mirakulöst. Lastbilen och personbilen stannade och blockerade vägen och jag kunde röra mig fritt på vägen utan att riskera livet vare sig för mig eller anden. Jag motade den ut ur tunneln och klappade med mina händer och så flög den iväg hur fint som helst. Den hade nog sökt sig dit för lite värme skulle jag tro. Med hjärtat fortfarande i halsgropen gick jag åt sidan och tackade bilisterna som så vänligt stannat för mig och anden i denna farliga situation. De vinkade glatt tillbaka och jag kunde återvända till bilen och fortsätta min resa till arbetet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar, av hela mitt hjärta, att det fanns fler människor som du!

anne sarap sa...

Gud så underbart att det finns fler människor som bryr sig om djuren. Och det är verkligen underbart av dig de du gjorde.
:D

Björn Skyman sa...

Hej Catarina.
Verkligen skönt att det finns fler människor som verkligen bryr sig om dessa mindre kollegor i världen.
Vi är i dagsläget på gång att försöka starta upp en variant av SPCA´s filialer här i Stockholm, hälsa gärna på oss på facebook. http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=246099485244&ref=ts

MVH/
Björn Skyman
SPCA Sweden