onsdag 1 oktober 2008

Djurpolis och handfängsel

Det var då attans, jag börjar känna mig tilltalad av alliansens politik. Min käre far roterar nog med högljudshastighet i sin grav. Personligen går jag igång på väldigt mycket. Bilister som ligger för nära min egen bil och nosar mig i baken får mig att förvandlas till ett rytande monster.
Djurplågare, barn- och kvinnomisshandlare, miljöbovar av stora och små mått som t ex folk som inte köper ekoprodukter får mig också att gå igång. Listan kan göras oändlig. Men pappa han gick bara igång på högerpolitik. Den ende i släkten, såvitt jag vet, som hyste varma känslor för borgerlig politik var min mosters man och varje gång de gick i klinch så fick min pappa ta en
nitroglycerintablett. Högröd och ilsket muttrande med nitrotabletten under tungan gick han till sängs och jag på min kammare fnissade mig till sömns över pappas då, för mig, fullkomligt
obegripliga utbrott.

Men nog sjutton färgades jag av hans agiterande. Jag har svurit mig blå i ansiktet över borgarnas kapitalistiska och egoistiska politik och jag har gladeligen kastat mig ut första maj för att manifistera solidaritet och medkänsla med de mindre lyckligt lottade. Så när borgarna vann riksdagsvalet för ett par år sedan på löften om fetare plånbok för alla och "Moderaterna det nya
arbetarpartiet" upplevde jag en stark ilska och frustration över att folk är så totalt naiva att man gick på det. Men så har det alltid varit. Locka väljare med billigare sprit, cigaretter, resor och lägre skatter så köper väldigt många det säljande konceptet. Jaja tänkte jag vi får väl se hur det
bli med den saken.

Nu ett par år senare börjar mitt djupt rotade borgarförakt att svikta. Att driva en politik som slår undan benen på människor som redan är utslagna eller lever på marginalen på grund av långa perioder av sjukdom är oacceptabelt. Oavsett politiskt läger. Men. Att skära ned hårt i försvaret, att satsa miljarder på miljön, att stärka djurskyddet med olika åtgärder, att värna om äldre genom att individanpassa äldreboenden, att subventionera inköp av miljöbilar och
återinföra biltullar i Stockholm, att höja bensinskatten o s v är suveränt och mycket tilltalande.

Borgarna har alltid vurmat om ordning och reda och ökade resurser till polisen. När alliansen nu reformerar och rör kraftfullt och svepande om i samhällsgrytan så varför inte då också satsa på djurpoliser. Skicka en grupp intresserade, för de finns inom poliskåren, till USA där djurpolisen finns i några delstater och se och lär av dessa. Det finns knappt något så tillfredsställande som att titta på Animal Planet och deras Djurpolisen som när djurplågare ställs mot väggen och handfängslet klickar till. Skulle detta bli till verklighet i Sverige så kan till och med en grön-röd strumpa som jag rösta på ett alliansparti. So go for it!

Inga kommentarer: