söndag 15 november 2009

Kryssningsmissiler med dårar bakom ratten

Och nu till något så ointressant som bilkörning och vett och etikett i trafiken. Eller snarare vanvett. Jag tjänar upp till 1,5 tim enkel resa för att ta mig till jobbet med bil och det innebär att jag två gånger per dag, fem dagar i veckan, kör 222:an. En vägsträcka som sällan innebär några problem utan det flyter på rätt bra. Men jag har noterat genom åren att vissa förare tycks vara helt galna bakom ratten. Man kör som kryssningsmissiler och tvekar inte att köra upp i röven på andra trafikanter som förväntas kasta sig åt sidan. Vissa t o m blinkar med hellyset för att tränga sig förbi och då ligger de bara någon meter bakom framförliggande bil. Jag har till och med bevittnat hur en påkörd katt med bruten rygg blev överkörd en gång till av en kille i BMW. Jag var redan fruktansvärt upprörd där jag stod vid vägkanten och försökte ta mig ut till katten som låg mitt på vägbanan men blev fullkomligt chockad när jag insåg vad som var på väg att inträffa. Katten kröp ihop och hamnade mellan däcken och klarade sig men tror ni bilföraren stannade? Dessa kompletta idioter till förare sitter väldigt ofta i en kombi med 160 hästkrafter av modell Audi, BMW eller Volvo. Förare i bilar av märket Audi tycks ha mest problem och jag undrar vad som skapar dessa totalt vansinniga bilförare? Är det en superstark bil som förstärker redan vrickade personligheter eller är det personer som redan är skruvade som köper biffiga bilar? Dessutom tycks alla dessa fräna "familje"bilar sakna blinkers. Det går inte en dag på 222:an utan att jag tänker "nä nu går det åt helvete". Myndigheter och regering talar bekymrat om döden på våra vägar och om noll tolerans men förbjud då tillverkning av monsterbilar som lätt kommer upp i hastigheter på 200 km/tim. Personbilar borde begränsas tekniskt till 120 knyck och utryckningsfordon undantas givetvis.

Inga kommentarer: